Plezier in bewegen

Kleuters (4 t/m 6 jaar) hebben plezier in bewegen. Elke stoeprand, bank of iets dergelijks nodigt hen uit om te bewegen, te spelen en te ontdekken. De kleuter maakt een enorme ontwikkeling door, waarbij deze drang tot bewegen erg belangrijk is. 

Bij kleutergymnastiek proberen wij aan de bewegingsbehoeften van élke kleuter te voldoen. Elk kind is anders; het ene kind is bang om over de kop te gaan, het andere kind heeft hoogtevrees en weer een ander kent geen vrees. 

Ieder kind op zijn eigen niveau

Bij kleutergymnastiek bieden we situaties die passen bij de kinderen en die elk kind op zijn eigen niveau kan beleven, en waarop elk kind zich op zijn eigen tempo en mogelijkheden ontwikkelt. Daarbij proberen wij als leiding het kind te stimuleren telkens weer een stapje verder te gaan. Er wordt steeds uitgegaan van de belevingswereld van het kind.

Indeling kleutergymles

Hoe ziet een kleutergymles er uit?
Er wordt in de les een vierdeling gemaakt: 

  • Inleiding: dit kan zijn een actief spel of bewegen op muziek
  • Hanteermateriaal: de kinderen ervaren het spelen met ballen, hoepels, ringen, blokken, pittenzakjes enzovoort. Ook krijgen zij gerichte opdrachten. 
  • Toestelkern: er staan een aantal toestelsituaties waarmee de kinderen de volgende bewegingsvormen leren: duikelen, steunspringen, balanceren, ver-/ hoogspringen, diepspringen, klauteren, rollen, zwaaien, slingeren, schommelen, klimmen. 
  • Slot: afhankelijk van de inleiding wordt hier een dansje op muziek gedaan, of een spelletje (tikspel, kringspel, stiltespel).

 
Foto: Eveline Mol

Foto: Eveline Mol

 
 

Elke gymles ziet er weer anders uit. En de meeste kinderen hebben er veel plezier in. Of het nu een soepel of een minder soepel kind is, wij houden er rekening mee. Want kleutergym is er voor álle kleuters.